Подпомагайте развитието на Вашето дете чрез отговорни избори за неговото бъдеще

toddler on a walk

Подкрепете имунната им система

Първи отзив

Учете детето си на любов и позитивност

Трудна задача е да разберете емоционалните нужди на детето си. Разберете какво означава да бъдете отговорен родител и как това може да повлияе на бъдещото емоционално и когнитивно развитие на детето Ви, от експерта по детско здравно образование д-р Арик Сигман.

Като родител е лесно да разберем физическите нужди на нашите деца – храна; защита; грижа, когато са болни. Но емоционалните нужди на детето, особено при малките деца, може да не са толкова очевидни, тъй като те все още се учат как да общуват.

Едно от най-важните неща при оформянето на развиващия се мозък на детето е това, което е известно като взаимодействие „грижа и отплата“ между деца и родители. Присъщо за кърмачетата и малките деца e, да започват контакт чрез бърборене, мимики и жестове, а възрастните да им отвръщат по същия начин.1 Този процес е от основно значение за укрепването на мозъка на децата, особено в най-ранните им години.

Отговорното родителство насърчава взаимодействието „грижа и отплата“ чрез изразяване на топло и мило поведение и по този начин реагира на емоционалните сигнали на децата.

responsive parenting

Този подход на отглеждане и възпитаване ни помага да разберем и да отговорим адекватно на нуждите на нашите деца и може да окаже значително влияние върху здравето и развитието им.2,3

Какво включва отговорното родителство?

Разбирането на нуждите на нашите деца може да бъде сложен процес; такъв, който често ни задължава отблизо да наблюдаваме и осмисляме сигналите, които децата ни изпращат чрез поведението си. Отговорното родителство означава да бъдем по-бдителни и да усещаме децата си, за да разберем какво ги разстройва, какво ги вълнува, ангажира, ядосва или успокоява. Може да бъде под различна форма в зависимост от ситуацията – например, ако отговаряме на сигнали като признак на заболяване, вербална комуникация или конкретен израз на лицето.2  Зависи и от това кой отвръща, което в ранните години често е майката. Във всеки случай, ако отвърнем в ситуация свързана с нашите деца, то обикновено следва тристепенен процес:2

  1. Наблюдение: Наблюдава се езика на тялото, настроението, както и техните действия и диалог.
  2. Интерпретация: Тълкувайте тези сигнали, например дали са уморени, или изглеждат неразположени?
  3. Действие: Действайте бързо, последователно и ефективно, за да отговорим на нуждите на нашите деца.

Защо е важно отговорното родителство?

Отговорното родителство е изключително мощно, като подобрява здравето и развитието на детето, както в краткосрочен, така и в дългосрочен план, дори на генетично ниво. Гените, които децата ни наследяват, не са статични, а са „изразени“ (активирани или деактивирани) в  зависимост от опита на нашите деца. Това от своя страна оформя тяхната развиваща се мозъчна структура и силно влияе върху това дали те растат като здрави и продуктивни членове на обществото.

Приятните преживявания оставят химически „подпис“ върху гените, които активират генетичния потенциал на детето.4,5

Децата в училищна възраст, чиито майки са имали приятни преживявания в началото на живота си, имат мозък с по-голям хипокампус, ключова структура, важна за ученето, паметта и реакцията на стреса.6

mum toddler laughing 2

Проучванията също така показват, че отзивчивостта на майката има защитен ефект върху развитието на бебета с ниско тегло, намалявайки проблеми като социална тревожност и депресивно състояние.7,8

Докато отговорните взаимоотношения са важни за здравето и развитието на детето, липсата на такова родителство може да има отрицателно въздействие, особено при малки деца. Ясно е, че може да има обстоятелства и ситуации, в които да не можем да реагираме незабавно на ежедневните (понякога взискателни) нужди на нашите малки деца, така че родителите не бива да се притесняват прекомерно, че не оказват постоянното внимание на детето.

В ранна детска възраст значителен срив във взаимодействието „грижа и отплата“, несигурност или липса на отговори, могат да нарушат развитието на мозъка на детето. Изгубените възможности, свързани с липсата на взаимодействие с нашите деца, могат да доведат до стрес, което означава проблеми в ученето, поведението и здравето.1,9

mum toddler floor towel over heads

Да бъдем отговорни и да разбираме непрекъснато променящите се нужди на децата ни, по време на тяхното развитие, е сложен процес, който за някои от нас може да се окаже по-труден за постигане отколкото от други.10  Това е особено вярно при специфични обстоятелства, като например за родители на деца със специални нужди. Често се случва родителите на деца в неравностойно положение да приемат, че имат по-малко въздействие върху резултатите на децата си, но те трябва да знаят, че дори малките усилия могат да имат положителен резултат.

Как да поддържаме специалната връзка с нашите деца?

Да бъдеш родител е трудно. Отговорното възпитаване и отглеждане на деца може да бъде много взискателно и в някои случаи трябва да се направи обучение. В действителност интервенциите, които помагат на родителите да осъзнаят колко е важно да са отговорни, показват, че увеличаването на отговорността води до това децата да развият по-сигурна връзка и привързаност към тях, заедно с по-лесното решаване на проблеми, общ език и социални умения.11

Отличен пример за това взаимодействие е споделеното четене на книги. Може би всички са запознати с рутинното четене на книга на децата си преди лягане, но споделеното четене може да доведе до други ползи.

Споделеното четене на книги включва разглеждане на книга заедно с децата и е важно за насърчаване на устния език и подобряване на грамотността11.

Проучвания показват въздействието на обучението на родителите, когато използват техники, които насърчават малките деца да говорят за илюстрациите и съдържанието на книгата. Тези техники и взаимодействия оказват положително влияние върху езика на децата, особено за тези с нисък риск от проблеми с грамотността.11,12

mum baby book 2

Следващи стъпки

  • Понякога четенето на книги ще бъде „двупосочен процес“, при който разговора с нашите деца естествено ще се развие извън реалния текст. Можем да се възползваме от това, като просто позволим този разговор да се проведе и отбележим забележките, реакциите, въпросите на нашите деца и разрешаването на някои от тях.
  • Когато четем на децата ни, без да приличаме на настойчиви учители, ние можем да ги насърчим да различават картини или думи, или да ги накараме да четат думи с нас.
  • Трябва да се опитаме да не задаваме твърде много въпроси. Докато спираме от време на време, за да зададем въпроси за историята, важно е да не прекъсваме потока на мисълта им, за да позволим на децата ни да развият продължително внимание.
  • Нашите деца разбират реакциите ни по прочетеното. Така че, ако можете се потопете в историята, насладете се на книгата и времето с децата, които така са по-склонни да се насладят на разказа и четенето. Четенето не трябва дабъде просто форма на домашно обучение. Нашият ентусиазъм за книгата е от значение.
  • Понякога нашите деца може просто да искат да чуят гласа ни като им прочетем приказка. Те се интересуват от историята, но и също намират нас и нашия глас приятни и успокояващи. В този случай няма нужда да ги подтиквате към непрекъснато взаимодействие.

Заключение:

Връзките, които установяваме с нашите деца, дават основата за тяхното социално и емоционално развитие. Ранните взаимоотношения родител-дете също поставят началото на емоционалното благосъстояние и социалните взаимоотношения на нашите деца в по-късните етапи от живота. Оказването на такова ранно възприятие върху бъдещото развитие на нашите деца подчертава защо липсата на отговорност може да бъде неблагоприятна в най-ранните години от живота. Признаването на отговорното родителство и когато е необходимо, предлагането на ефективни интервенции, вероятно ще доведе до по-добри дългосрочни резултати в емоционалното благополучие, обучението, здравето и отглеждането на следващото поколение.1

Написано от: Др. Арик Сигман (Aric Sigman)

aric headshot 3

Д-р Арик Сигман изнася лекции по детско здравно образование и публикува статии по детско здраве и развитие. Той е член на Кралското общество по биология и сътрудник на Британското психологическо общество. Д-р Сигман е поканен два пъти да се обърне към работната група на Европейския парламент по Качеството на детството в Европейския съюз.

  1. Shonkoff JP et al. The science of neglect: The persistent absence of responsive care disrupts the developing brain. Available at http://developingchild.harvard.edu/wp-content/uploads/2012/05/The-Science-of-Neglect-The-Persistent-Absence-of-Responsive-Care-Disrupts-the-Developing-Brain.pdf (Accessed March 2016).
  2. Eshel N et al. Responsive parenting: Interventions and outcomes. Bull World Health Organ. 2006;84:991–8.
  3. Shah R et al. Positive Parenting Practices, Health Disparities, and Developmental Progress. Pediatrics 2015;136(2):318–326.
  4. National Scientific Council on the Developing Child. Early Experiences Can Alter Gene Expression and Affect Long-Term Development: Working Paper No. 10. 2010. Available at www.developingchild.harvard.edu/resources/early-experiences-can-alter-gene-expression-and-affect-long-term-development (Accessed April 2016).
  5. Naumova OY et al. Epigenetic Patterns Modulate the Connection Between Developmental Dynamics of Parenting and Offspring Psychosocial Adjustment. Child Dev 2016;87(1):98–110.
  6. Luby JL et al. Maternal support in early childhood predicts larger hippocampal volumes at school age. Proc Natl Acad Sci 2012;109(8):2854–2859.
  7. Laucht M et al. Differential development of infants at risk for psychopathology: the moderating role of early maternal responsivity Dev Med Child Neurol 2001;43(5):292–300.
  8. Landsem IP et al. Early intervention influences positively quality of life as reported by prematurely born children at age nine and their parents; a randomized clinical trial. Health Qual Life Outcomes 13: 25. Published online 2015 Feb 22.
  9. Molet J et al. Fragmentation and high entropy of neonatal experience predict adolescent emotional outcome. Translational Psychiatry 2016;6:e702.
  10. Landry SH et al. A responsive parenting intervention: The optimal timing across early childhood for impacting maternal behaviours and child outcomes. Dev Psychol 2008;44:1335–1353.
  11. Landry SH et al. The effects of a responsive parenting intervention on parent-child interactions during shared book reading. Dev Psychol 2012;48:969–86.
  12. Sloat EA et al. (2015) Parent-mediated reading interventions with children up to four years old: a systematic review. Issues Compr Pediatr Nurs 2015;38(1):39–56.

Последен преглед: 30-ти юни 2016

contact aptaclub careline bulgaria

Бъдещето здраве на Вашето бебе започва тук

В Aptaclub вярваме, че опитът помага да се изгради устойчивост; че всяка нова среща, независимо дали по време на бременността или след раждането, може да оформи бъдещото развитие на Вашето бебе. С нашата научна експертиза ние можем да помогнем на Вас и Вашето бебе да прегърнете утрешния ден.

Въпроси относно кърменето и храненето?

Можете да се свържете с нас и да зададете Вашите въпроси на нашата FB страница

x