Въглехидрати по време на бременността

Въглехидратите осигуряват основна сила за Вас и Вашето бебе по време на бременност, но не всички въглехидрати са създадени еднакви. Научете за различните видове въглехидрати, как те влияят на тялото Ви и кои храни да консумирате, за допълнителната полза от фибрите.

Препоръки за въглехидрати по време на бременност

Въглехидратите се състоят от нишестета, захари и фибри и са основен източник на енергия по време на бременността1-2.  Нишестето и захарите се разделят на прости захари като глюкоза, които лесно преминават през плацентата и осигуряват енергия за подпомагане на растящото бебе по време на бременността. Много въглехидрати осигуряват и други важни хранителни вещества за развитието на Вашето бебе –  включително калций, желязо и витамини от група Б1.  Прочетете за другите ключови витамини и добавки, от които се нуждаете по време на бременностт.

За добро набавяне на енергия, приемът на въглехидрати по време на бременността трябва да представлява малко над една трета от храната, която ядете1.

Въпреки, че можем да живеем без захар, дефицитът на въглехидрати по време на бременността може да означава, че не получавате достатъчно хранителни вещества2. Може да е трудно да си набавите достатъчно фибри (вид въглехидрати), които са важни за Вашето здраве2.

Добри въглехидрати за бременни жени

Докато яденето на въглехидрати е жизненоважно за здравето на Вашето бебе, не всички въглехидрати са създадени еднакви.

Храните, които бавно се разграждат от тялото и причиняват драстично повишаване на нивата на глюкоза и инсулин в кръвта, се категоризират като храни с нисък гликемичен индекс (ГИ). Те поддържат нивата на кръвната захар по-стабилни и са с нисък резултат от гликемичен индекс (ГИ) – рейтинговата система, която показва колко бързо храната повлиява кръвната Ви захар3.  Храните с нисък ГИ обикновено се считат за по-здравословни и трябва да се избират пред рафинираните опции, които са с висок ГИ3.

Примери за ниско ГИ въглехидрати включват3:

  • Банани
  • Сладки картофи
  • Каша, приготвена от фино смлян овес
  • Нахут и други варива
  • Пълнозърнести хлябове, зърнени закуски и тестени изделия

Диета, в която са добавени тези по-здравословни нишестета, може да помогне да бъдете сигурни, че нивата на кръвната Ви захар остават стабилни, намалявайки риска от гестационен диабет, както и други усложнения при бременност4.

Храните с висок ГИ са въглехидрати, особено захари, които се разграждат бързо от организма и могат да причинят бързо повишаване на нивата на кръвната захар и инсулина. Тези храни имат висока оценка за гликемичния индекс.

Тези храни имат висока оценка за гликемичния индекс.3:

  • Бял хляб
  • Бял ориз
  • Картофи
  • Захарни изделия, като торти и бисквити

Но най-добре е да не основавате приема на въглехидрати по време на бременност единствено на гликемичния индекс, тъй като това може да Ви подведе3.

Някои храни с висок ГИ са по-здравословни от тези с нисък. Например динята и пащърнакът са храни с висок ГИ, докато шоколадовата торта има по-ниска стойност3.

Също така, храни, приготвени с мазнини и протеини, забавят усвояването на въглехидратите, понижавайки тяхната ГИ стойност Например, чипсът има по-нисък ГИ от картофите, приготвени без мазнина3.

Добър избор е да се яде голямо разнообразие от бавно освобождаващи, богати на фибри въглехидрати с нисък ГИ, балансирани с някои храни с по-висок ГИ, за да се осигури енергиен тласък5. Прочетете повече за създаването на балансирана, здравословна диета за бременност.

Недостигът на въглехидрати по време на бременност: Значението на фибрите

Фибрите са въглехидрати, които играят важна роля във функцията на храносмилателната система. Включването на добри източници на фибри във Вашата диета по време на бременност, помага да поддържате храносмилателната си система здрава и редовна, което е особено важно, защото констипацията е възможно да бъде проблем6.

Добри източници на фибри са:

  • Банани, портокали, ябълки, манго, ягоди, малини
  • Тъмни, листни зеленчуци
  • Пълнозърнести хлябове, зърнени закуски и паста
  • Картофи, особено когато се ядат с обелката
  • Варива, като боб, леща и нахут

Ориз и зърнени храни

Вареният ориз и зърната, оставени при стайна температура, могат да бъдат среда за размножаване на бактерии, които могат да Ви разболеят. За да сведете до минимум риска, гответе тези храни, когато Ви се ядат, вместо да ги приготвяте предварително.

Ако трябва предварително да приготвите ориз или зърнени храни или ако имате остатъци, които искате да използвате, не забравяйте да ги съхраните в хладилник в рамките на един час от готвенето и да ги изядете до 24 часа. Трябва да изхвърлите ориза или зърната, оставени за една нощ на стайна температура и никога да не ги претопляте повече от веднъж1.

Винаги гледайте годността на предварително приготвените храни направени с ориз и зърнени продукти.

Последна ревизия: 29 май 2020

Прегледано от екипа на Nutricia по медицински и научни въпроси

contact aptaclub careline bulgaria

Бъдещето здраве на Вашето бебе започва тук

В Aptaclub вярваме, че опитът помага да се изгради устойчивост; че всяка нова среща, независимо дали по време на бременността или след раждането, може да оформи бъдещото развитие на Вашето бебе. С нашата научна експертиза ние можем да помогнем на Вас и Вашето бебе да прегърнете утрешния ден.

Свързани статии:

Кърменето е най-доброто за бебетата и осигурява многобройни ползи за здравето на детето и на майката

Моля, прочетете първо тази важна бележка

С натискане на бутона за продължаване ще можете да видите информация за Aptamil за кърмачета и малки деца и други продукти. Ако решите да продължите, доброволно се съгласявате, че Aptaclub да предоставя тази информация по Ваше желание.

Важно е храненето на майките през периода на подготовката и самото кърмене да е здравословно и балансирано. При въвеждане на частично хранене с биберон са възможни негативни последици върху кърменето като намаляване на количеството на кърмата. Възстановяването на лактацията е трудно, след като веднъж е взето решение да не се кърми. Трябва да имате предвид социалните и финансови затруднения при хранене с мляко за кърмачета.

Неправилната употреба на мляко за кърмачета, както и на неподходящите храни или методи за хранене могат да застрашат здравето на детето. За да избегнете рисковете за здравето, стриктно спазвайте указанията за приготвяне, използване и съхранение на млякото. Млеката за кърмачета трябва да се използват само по съвет на лекар, фармацевт или друг здравен специалист в областта на грижата за майката и детето.

Важна бележка с медицинска насоченост

Информацията на този уебсайт, включително, но без да се ограничава до текста, графиките, изображенията, връзките, аудио, видео, извлеченията, резултатите от каквито и да е прогнозни калкулатори или инструменти или средства за проверка на симптомите, предсказуемите дни и / или дати и други материали са за обща информация само за целите и не трябва да се разглежда като здравен или медицински съвет, диагноза или лечение за Вас и / или Вашето (нероденото) дете. На информацията, съдържаща се в този уебсайт, не може да се разчита и не е точна, нито специфична за Вас и / или Вашето (нероденото) дете. Винаги се съгласувайте с Вашия лекар или здравен работник във връзка с всякакви въпроси, които може да имате относно медицинско състояние и / или медицински симптоми. Никога не пренебрегвайте професионални медицински съвети или забавяйте търсенето им поради нещо, което сте прочели на този уебсайт или сте разговаряли с някой от нашите консултанти. В случай на (подозрение за) спешна медицинска помощ, незабавно се обадете на Вашия лекар или спешната помощ. Nutricia и нейните филиали не дават никакви гаранции, изявления или гаранции относно каквото и да е съдържание, предоставено на този уебсайт под каквато и да е форма, пълнотата, адекватността, пригодността, качеството, надеждността и точността на която и да е от информацията на този уебсайт. До степен, напълно разрешена от приложимите закони, Nutricia И нейните филиали изключват всички задължения, произтичащи от или във връзка с използването или злоупотребата с информацията или липсата на информация на този уебсайт.