Витамин А по време на бременността

Балансиращо действие

Прием на витамин А

Витамин А е важен за Вашето растящо бебе; помага за изграждането на имунната му система и е необходим за здрава кожа и очи1. В по-големи количества може да бъде вреден. Научете кои източници на това повишаващо имунитета хранително вещество да включите във Вашата диета за бременност и кои храни и добавки да избягвате, за да осигурите безопасен прием.

Какво представлява витамин А?

Витамин А допринася за развитието на две от най-сложните и необикновени части на тялото на Вашето бебе – техните очи. Също така е важно за техния имунитет и производството на кожни клетки1, като същевременно помага за развитието на милионите малки въздушни торбички, наречени алвеоли, в белите дробове на Вашето бебе. Те позволяват на кислорода да се прехвърли в кръвта и да се взима обратно въглеродния диоксид2.

Витамин А се предлага в две форми:

  • Ретинол – намира се във високи количества в някои месни и рибни продукти и в безопасни количества в млечните продукти и яйцата1
  • Бета-каротин – вещество в плодовете и зеленчуците, което тялото може да превърне във витамин А1

Вреден ли е витамин А по време на бременността?

blueberries
Вашето тяло трупа запаси на витамин А от бета-каротина в плодовете и зеленчуците

Получаването на точното количество витамин А по време на бременност е много важно; твърде многото количество може да навреди на Вашето растящо бебе и да доведе до вродени дефекти1, докато твърде малкото носи определени рискове за Вас и развитието на бебето3. Здравословният прием ще гарантира, че бебето ще получи хранителната подкрепа, от която се нуждае за нормалното си развитие. За щастие това е лесно да се постигне, като се следват простите, но важни указания по-долу.

Защо витамин А е важен за майката по време на бременност?

mum to be in striped top

Поради своята поддържаща роля в имунната система, витамин А е от полза за Вашето здраве през цялата бременност4.  Достатъчният и безопасен прием е важен за всички етапи. Вашият риск от липса обаче е по-висок през третия триместър, когато нуждите се увеличават поради ускореното развитие на бебето и увеличения обем на кръвта. Тялото Ви дава естествено приоритет на нуждите на Вашето бебе, поради което се нуждаете от повече4.

Здравословният запас от витамин А по време на бременност изгражда естествените запаси на Вашето бебе в подготовка за първите няколко месеца от живота му

Натрупване на запаси за Вашето бебе

Витамин А е мастноразтворим витамин, което означава, че се съхранява в черния дроб и мастните клетки на тялото5.  Здравословното набавяне на витамин А по време на бременност изгражда естествените запаси на Вашето бебе в подготовката му за първите няколко месеца от живота6.

Ниското ниво на витамин А може да повлияе на имунната функция на Вашето бебе след раждането, като го направи по-податливо на инфекции и заболявания6.

Получаване на правилен баланс

Вашият референтен прием на хранителни вещества (RNI – количеството, което се счита за достатъчно, за да отговори на нуждите на повечето хора) на витамин А по време на бременност е малко по-висок от нормалния – по 100 мгр на ден7.  След като започнете да кърмите, Вашите нужди ще се увеличат допълнително, до 350 мгр на ден.

Тъй като се съдържа в млечните продукти и някои плодове и зеленчуци, повечето хора получават целия необходим витамин А от добре балансирана диета1.

Някои храни с високо съдържание на витамин А, като черен дроб и пастет от черен дроб, са в списъка с храни, които трябва да се избягват по време на бременност. Докато не консумирате тези храни, приемът Ви трябва да попада в рамките на безопасни нива и да не представлява риск за развитието на Вашето бебе. Някои добавки, които не са за бременни, също съдържат високи нива на витамин А, като масло от черен дроб на треска, което също трябва да се избягва8.

Източниците на ретинол (животинската форма на витамин А) включват1:

  • Сирене
  • Подсилен с витамини пастет
  • Кисело мляко
  • Яйца

Вашето тяло ще превърне бета-каротина, който придава на някои плодове и зеленчуци оранжевия им цвят, във витамин А. Бета-каротинът може да се намери в:

  • Моркови
  • Портокали
  • Сладки картофи
  • Кайсии

Следващи стъпки

Поддържайте здравословен прием на витамин А, като:

  • Се убедите, че всички добавки, които приемате, не съдържат витамин А
  • Избягвате черен дроб или чернодробни продукти, като пастет
  • Включите много плодове и зеленчуци с оранжев цвят, както и млечни продукти и яйца, като част от здравословната Ви балансирана диета

Последен преглед: 18-ти август 2016

contact aptaclub careline bulgaria

Бъдещето здраве на Вашето бебе започва тук

В Aptaclub вярваме, че опитът помага да се изгради устойчивост; че всяка нова среща, независимо дали по време на бременността или след раждането, може да оформи бъдещото развитие на Вашето бебе. С нашата научна експертиза ние можем да помогнем на Вас и Вашето бебе да прегърнете утрешния ден.

Повече от нашите експерти

Присъединете се към Aptaclub във Facebook

Харесайте страницата ни във Facebook, за да се присъедините към хилядите бъдещи и млади майки, които обсъждат и споделят своя опит.

Присъединете се към Aptaclub в Instagram

Последвайте AptaClub в Instagram и научете още много полезни съвети за здравето на Вас и Вашето дете!

Свързани статии:

Кърменето е най-доброто за бебетата и осигурява многобройни ползи за здравето на детето и на майката

Моля, прочетете първо тази важна бележка

С натискане на бутона за продължаване ще можете да видите информация за Aptamil за кърмачета и малки деца и други продукти. Ако решите да продължите, доброволно се съгласявате, че Aptaclub да предоставя тази информация по Ваше желание.

Важно е храненето на майките през периода на подготовката и самото кърмене да е здравословно и балансирано. При въвеждане на частично хранене с биберон са възможни негативни последици върху кърменето като намаляване на количеството на кърмата. Възстановяването на лактацията е трудно, след като веднъж е взето решение да не се кърми. Трябва да имате предвид социалните и финансови затруднения при хранене с мляко за кърмачета.

Неправилната употреба на мляко за кърмачета, както и на неподходящите храни или методи за хранене могат да застрашат здравето на детето. За да избегнете рисковете за здравето, стриктно спазвайте указанията за приготвяне, използване и съхранение на млякото. Млеката за кърмачета трябва да се използват само по съвет на лекар, фармацевт или друг здравен специалист в областта на грижата за майката и детето.

Важна бележка с медицинска насоченост

Информацията на този уебсайт, включително, но без да се ограничава до текста, графиките, изображенията, връзките, аудио, видео, извлеченията, резултатите от каквито и да е прогнозни калкулатори или инструменти или средства за проверка на симптомите, предсказуемите дни и / или дати и други материали са за обща информация само за целите и не трябва да се разглежда като здравен или медицински съвет, диагноза или лечение за Вас и / или Вашето (нероденото) дете. На информацията, съдържаща се в този уебсайт, не може да се разчита и не е точна, нито специфична за Вас и / или Вашето (нероденото) дете. Винаги се съгласувайте с Вашия лекар или здравен работник във връзка с всякакви въпроси, които може да имате относно медицинско състояние и / или медицински симптоми. Никога не пренебрегвайте професионални медицински съвети или забавяйте търсенето им поради нещо, което сте прочели на този уебсайт или сте разговаряли с някой от нашите консултанти. В случай на (подозрение за) спешна медицинска помощ, незабавно се обадете на Вашия лекар или спешната помощ. Nutricia и нейните филиали не дават никакви гаранции, изявления или гаранции относно каквото и да е съдържание, предоставено на този уебсайт под каквато и да е форма, пълнотата, адекватността, пригодността, качеството, надеждността и точността на която и да е от информацията на този уебсайт. До степен, напълно разрешена от приложимите закони, Nutricia И нейните филиали изключват всички задължения, произтичащи от или във връзка с използването или злоупотребата с информацията или липсата на информация на този уебсайт.