Витамин C по време на бременността

Време за четене: 3 минути

Витамин С е необходим за производството на колаген, един от основните елементи, които изграждат тялото на Вашето бебе. Ето защо не е изненада, че нуждата от този елемент по време на бременност се увеличава. За щастие е лесно да получите достатъчно количество запаси чрез диета, която включва много плодове и зеленчуци.

Научете за ползите от ползите от витамин С по време на бременност, как той може да помогне за усвояването на желязо и кои храни са най-добрите източници.

pregnancy icon

Защо витамин С е толкова важен по време на бременността?

Витамин С е от ключово значение за физическото развитие на бебето, също така повишава имунната Ви система и намалява риска от поява на желязодефицитна анемия по време на бременността

Витамин C:

  • Помага за производството на колаген, който подпомага нормалния растеж, здравината на тъканите и заздравяването на раните. 1
  • Поддържа имунната система на Вашето бебе.2  
  • Помага на Вашето бебе да усвоява желязо и да изгражда запаси за по-късна употреба.2  

Колко витамин С Ви е необходим когато сте бременна?

Референтният прием на хранителни вещества (RNI) на витамин С по време на бременност   ̶ количеството, което се счита за достатъчно, за да отговори на нуждите на повечето хора е 50 мг на ден, което е с 25% повече, отколкото обикновено бихте имали нужда3. Порция от 100 г ягоди съдържа 57 мг витамин C. Ако решите да кърмите бебето си, не трябва да правите промени в диетата, но е добре да се храните здравословно. Винаги можете да говорите с Вашия гинеколог или личен лекар за повече съвети. Прочетете повече за здравословната диета при кърмене.

Тъй като това е водоразтворим витамин, той не се натрупва в тялото, което означава, че дневният прием по време на бременност е от съществено значение. За щастие можете да получите целия витамин С, от който се нуждаете, за да поддържате себе си и бебето, като спазвате здравословна, балансирана диета по време на бременност, която включва много плодове и зеленчуци4.

oranges

Кои храни съдържат витамин С?

Храни, богати на витамин С, са броколи, карфиол, къдраво зеле, киви, цитрусови плодове, червени, зелени или жълти чушки, сладки картофи, ягоди и домати.

Чушките съдържат над два пъти повече витамин С от портокалите. Чушките съдържат около 126 мг на 100 г, докато портокалите съдържат само 52 мг витамин С на 100 г.5

Таблицата по-долу показва количеството витамин С, което получавате от различни храни6:

ХранаПорцияСредно количество хранителни вещества (mcg)
Червени чушки100г126
Броколи (най-добре сурови или сварени)100г79
Ягоди100г57
Зеле (зелено или бяло, сурово)100г45
Цитросови плодове (най-добре портокали)100г42-52
Портокалов сок100г40
Домати (най-добре белени)100г30
Спанак100г30

Приготвяйте храна на пара и скара, за да увеличите приема на витамин С

Както при другите водоразтворими витамини, начинът, по който приготвяте и готвите храни, може да повлияе на съдържанието на витамин С5.

Варенето може да унищожи част от витамин С в храните, които приготвяте. За да запазите възможно най-много хранителни вещества, приготвяйте зеленчуците на пара или на скара5.  Или още по-добре, яжте ги сурови в салати.

Витамин С повишава усвояването на желязо

Витамин С помага на организма да усвоява не-хем желязо, вида, който се среща в растителни източници като спанак и нахут. По време на бременност храненето с добри източници на витамин С и с растителни източници на желязо, може значително да увеличи дневния ви прием7. За да извлечете максимума от Вашата диета, включете източници на желязо и плодове в едно и също хранене, независимо дали става въпрос за добавяне на нарязан плод към салата или цял плод за десерт7.

Препоръчителният прием на желязо е от съществено значение за подпомагане на увеличения обем на кръвта Ви, за намаляване на риска от желязодефицитна анемия, а също така допринася и за изграждането на запаси от желязо на Вашето бебе, за да подпомогнат неговото учене и растеж през първите 6 месеца от живота2. Прочетете повече за значението на желязото във Вашата диета за бременност.

Опитайте да увеличите приема си с тези богати на витамин С леки закуски и ястия:

Последно прегледано: 28-ми юли 2020

Прегледано от Nutricia’s Medical and Scientific Affairs Team

contact aptaclub careline bulgaria

Бъдещето здраве на Вашето бебе започва тук

В Aptaclub вярваме, че опитът помага да се изгради устойчивост; че всяка нова среща, независимо дали по време на бременността или след раждането, може да оформи бъдещото развитие на Вашето бебе. С нашата научна експертиза ние можем да помогнем на Вас и Вашето бебе да прегърнете утрешния ден.

Повече от нашите експерти

Присъединете се към Aptaclub във Facebook

Харесайте страницата ни във Facebook, за да се присъедините към хилядите бъдещи и млади майки, които обсъждат и споделят своя опит.

Присъединете се към Aptaclub в Instagram

Последвайте AptaClub в Instagram и научете още много полезни съвети за здравето на Вас и Вашето дете!

Свързани статии:

Кърменето е най-доброто за бебетата и осигурява многобройни ползи за здравето на детето и на майката

Моля, прочетете първо тази важна бележка

С натискане на бутона за продължаване ще можете да видите информация за Aptamil за кърмачета и малки деца и други продукти. Ако решите да продължите, доброволно се съгласявате, че Aptaclub да предоставя тази информация по Ваше желание.

Важно е храненето на майките през периода на подготовката и самото кърмене да е здравословно и балансирано. При въвеждане на частично хранене с биберон са възможни негативни последици върху кърменето като намаляване на количеството на кърмата. Възстановяването на лактацията е трудно, след като веднъж е взето решение да не се кърми. Трябва да имате предвид социалните и финансови затруднения при хранене с мляко за кърмачета.

Неправилната употреба на мляко за кърмачета, както и на неподходящите храни или методи за хранене могат да застрашат здравето на детето. За да избегнете рисковете за здравето, стриктно спазвайте указанията за приготвяне, използване и съхранение на млякото. Млеката за кърмачета трябва да се използват само по съвет на лекар, фармацевт или друг здравен специалист в областта на грижата за майката и детето.